شاید این جمعه بیاید شاید! | ... |
حرف آخر
زنان مسلمان از زمان نبی گرامی اسلام تا گذر زمان همچنان ؛ عاشورایی هستند و تا ظهور منجی بشریت فرهنگ عاشورا را نسل به نسل منتقل می کنند .
به امید ظهور منتقم آل محمد
[پنجشنبه 1393-09-13] [ 09:21:00 ب.ظ ] |
والشمس و ضحیها
|
مقام معظم رهبری: شیعه باید مدرن ترین شیوه های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حرف آخر زنان مسلمان از زمان نبی گرامی اسلام تا گذر زمان همچنان ؛ عاشورایی هستند و تا ظهور منجی بشریت فرهنگ عاشورا را نسل به نسل منتقل می کنند . به امید ظهور منتقم آل محمد
یک درس بزرگ زنان قهرمان در كربلا حفظ ارزشهاى دينى و اعتراض به هتك حرمت خاندان نبوت و رعايت عفاف و حجاب در برابر چشمهاى آلوده بود. زنان اهل بيت، با آنكه اسير بودند و لباسها و خيمه هايشان غارت شده بود و با وضع نامطلوب در معرض ديد تماشاچيان بودند، اما اعتراض كنان، بر حفظ عفاف تاكيد مى ورزيدند. ام كلثوم در كوفه فرياد كشيد كه آيا شرم نمى كنيد براى تماشاى اهل بيت پيامبر جمع شده ايد؟ وقتى هم در كوفه در خانهاى بازداشت بودند، زينب اجازه نداد جز كنيزان وارد آن خانه شوند. در سخنرانى خود در كاخ يزيد نيز به گرداندن، شهر به شهربانوان،اعتراض كرد :اى پسر آزاد شده، آيا در پشت پرده قرار دادن زنان و كنيزان خود و جلو انداختن دختران رسول خدا به صورت اسير از عدل است؟ تو پرده آنان را دريدى، چهره هايشان را آشكار ساختى، از شهرى به شهرى مى رانى، رهگذران و بام نشين ها به تماشايشان مى ايستند و آشنا و بيگانه و حاضر و غايب به سيماى آنان خيره مى شوند.به نقل از سایت عاشورا
ام سلمه می گوید: حسن و حسین علیهما السلام در جلوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در خانه ی من مشغول بازی بودند؛ جبرئیل نازل شد و گفت: ای محمد! براستی امت تو این پسرت را بعد از تو می کشند و با دست به حسین اشاره کرد. پس رسول خدا گریست و حسین را به سینه چسباند……ام سلمه وقتی خبر شهادت سالار شهیدان را شنید، با حالتی پریشان فرمود: آیا براستی چنین کردند؟ خداوند قبورشان را از آتش پر سازد. سپس گریست تا این که بیهوش شد و بر زمین افتاد. دلبستگی شدید ام سلمه سبب شد که برپایی مجلس عزای امام حسین رواج یابد. ره توشه راهیان نور، سال1386، ص384
زمانی که بشیر به فرمان امام سجاد علیه السلام وارد مدینه شد تا مردم را از ماجرای کربلا خبر دارکند، در راه ام البنین علیها السلام را دید و فرمود: ای بشیر از امام حسین علیه السلام چه خبر داری؟ بشیر گفت: ای ام البنین! خدا ترا صبر دهد عباس تو کشته شد. ام البنین گفت: از امام حسین چه خبر داری؟ و بشیر خبر قتل یکایک فرزندانش را به او داد. اما ام البنین پیاپی از امام خبر می گرفت. او می گفت: فرزندان من و آنچه در زیر آسمان است، فدای حسینم باد! این سخنان ام البنین علیها السلام نیروی ایمان و مقدار پیروی او را از امام نشان می دهد. چراکه علاقه او نسبت به حضرت تنها بخاطر مقام امامت بود. ستاره درخشان مدینه حضرت ام البنین علیها السلام، علی ربانی خلخالی، ص134
حضرت زینب علیها السلام در کاخ پسر زیاد:
وقتی عبیدالله بن زیاد از حضرت زینب علیها السلام پرسید: دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟
پاسخ داد: جز زیبایی ندیدم! آنان کسانی بودند که خدا مقدر ساخته بود کشته شوند و آنها نیز اطاعت کرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و بزودی خداوند تو و آنان را با هم روبرو می کند و آنان از تو به درگاه خدا شکایت و دادخواهی خواهند کرد، اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه!
کتاب سیره پیشوایان از مهدی پیشوایی، ص195
بشیر بن خزیم اسدی گوید :
آنگاه فرمود :
وقتی از امام حسین علیه السلام سوال می شود که چرا زن و بچه را همراه خود می بری؟
می گوید : آنها را هم باید ببرم.
در واقع امام حسین علیه السلام یک عده مبلغ را طوری استخدام کرد که بعد از شهادتش آنها را با دست و نیروی دشمن تا قلب حکومت دشمن یعنی شام فرستاد. این خودش یک تاکتیک عجیب و یک کار فوق العاده است. همه برای این است که این صدا هر چه بیشتر به عالم برسد، بیشتر به جهان آن روز اسلام برسد و بیشتر ابعاد تاریخ و ابعاد زمان را بشکافد و هیچ مانعی در راه آن وجود نداشته باشد.
کتاب حماسه حسینی، ج1، ص 272
ام وهب او همسر عبدالله بن عمیر کلبی بود و در کوفه می زیست. زمانی که شوهرش تصمیم گرفت برای یاری سیدالشهداء علیه السلام شبانه از کوفه به کربلا رود، اصرار کرد تا او را نیز همراه خویش ببرد و آنان شبانه به یاران امام پیوستند. روز عاشورا هنگامی که شوهرش به میدان رفت، او نیز چوبی به دست گرفت و عازم میدان شد، اما سیدالشهداء علیه السلام جلوی او را گرفته و فرمودند: بر زنان جهاد واجب نیست.
پس از آنکه شوهرش به شهادت رسید خود را به معرکه رساند و به پاک کردن خون از چهره ی او پرداخت. شمر، غلام خود را به سوی ام وهب فرستاد و او نیز با گرزی که بر سر آن بانوی رشید کوبید او را به شهادت رساند. کتاب جلوه های عاشورا2، ص77
پس از واقعه تلخ عاشورا، رسالت سنگین بانوان کاروان حسینی آغاز گردید . آنان با وجود شرایط سخت جسمی و روحی، می بایست از اندیشه و کلام و احساس یاری گرفته و با خطبه های پرشور خویش، مردمی که در عمق نادانی به سر می بردند را از حقانیت راه امام حسین ( علیه السلام) و مظلومیت ایشان آگاه سازند و به رهبری زینب ( علیهاالسلام)، به نشر معارف اسلام و رساندن پیام شهیدان بپردازند تا اسلام را از هدم و زوال نجات بخشند . این جاست که به هدف والای امام حسین ( علیه السلام) از همراه نمودن زنان و کودکان، با خویش پی می بریم .
شهید مطهری می فرمایند: «… ابا عبدالله ( علیه السلام) اهل بیت خودش را حرکت می دهد، برای این که در تاریخ رسالتی عظیم را انجام دهند . برای این که نقش مستقیمی در ساختن این تاریخ عظیم داشته باشند، اما با قافله سالاری زینب، بدون آن که از مدار خودشان خارج شوند، از عصر عاشورا زینب ( علیهاالسلام) تجلی می کند و از آن به بعد به او واگذار شده بود .» (1)
فعالیت ها و حماسه زن عاشورایی را پس از قیام، می توان به دو بخش تقسیم نمود:
1 - حماسه آفرینی زینب ( علیهاالسلام)، در نهضت عاشورا
2 - نقش و فعالیت سایر بانوان، در این نهضت
رسالت زنان عاشورا را می توان در ابعاد زیر دسته بندی کرد: *قطع نفوذ دینی نا بحق امویان
*احیای روح مبارزه در بین مردم
*رسوا ساختن دستگاه ظلم و جنایت
*زمینه سازی انقلاب و حرکت مردمی
*گسترش احساس گناه در بین وابستگان به رژیم
*پرده برداری از روی فریبکاری دستگاه حاکمه
*دمیدن روح تازه در کالبد مردم خفته و مرده
*زمینه سازی سقوط رژیم
*جدا شدن حساب اسلام از دستگاه غاصب خلافت
*توسعه معارف اسلامی برگرفته از کتاب نقش زنان در تاریخ عاشورا از علی قائمی
اولین گام در مورد شناخت موضوع، منبع شناسی است چند منبع ناب را برای شما معرفی می کنم: *لهوف از سیدبن طاووس
*در کربلا چه گذشت از حاج شیخ عباس قمی
*ستاره درخشان مدینه حضرت ام البنین از شیخ علی ربانی خلخالی
* زنان مرد آفرین تاریخ از محمد مهدی اشتهاردی
* اعیان الشیعه از سید محسن امین
*معارف عاشورا از علی سعیدی
* زنان در تاریخ عاشورا از علی قائمی
شرایط جامعه اسلامی و خصوصیات نهضت امام حسین علیه السلام به شکلی بود که اگر زنان در نهضت عاشورا نبودند زمینه پیروزی قطعی نهضت فراهم نبود. نقش اهل بیت و به ویژه زینب کبری علیها السلام و ام کلثوم علیها السلام در رهبری و هدایت نهضت پس از واقعه عاشورا و سخنان آتشین دو بزرگوار در کوفه و کلام قاطع زینب در مجلس یزید در تبیین آرمان رهبری نهضت عاشورا و افشای چهره ی تنفر آمیز و شرک آلود یزید نقش تعیین کننده داشت. ( معارف عاشورا، علی سعیدی، ص71)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|