آيه مباهله سند افتخار شيعه | ... |
نمایندگان نجران پس از دیدار با پیامبر با ایشان به مباحثه و تبادل نظرات و افكار پرداختند و در مورد حضرت مسیح و حضرت مریم و خدا به گفتگو نشستند، كه در نهایت آنان به پیامبر(ص) گفتند: گفتگوهای شما ما را قانع نمی كند. در این هنگام حضرت جبرئیل نازل گردید، و آیه مباهله را آورد و پیامبر را مأمور كرد تا با كسانی كه با او مجادله می كنند و حق را نمی پذیرند به مباهله برخیزد.
فرمان الهی از این قرار بود:” فمن حاجك فیه من بعد ما جاء ك من العلم فقل تعالوا ندع ابناء نا و ابناء كم و نساء نا و نساء كم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علی الكاذبین."( آل عمران/61)
قاضی نورالله شوشتری” در جلد سوم از كتاب نفیس” احقاق الحق” طبع جدید صحفه 46 چنین می گوید: ” مفسران در این مسئله اتفاق نظر دارند كه ” ابناء نا” در آیه فوق اشاره به حسن و حسین علیهماالسلام و ” نساء نا” اشاره به فاطمه علیهاالسلام و” انفسنا” اشاره به علی علیه السلام است.
سپس- در پاورقی كتاب مزبور- در حدود شصت نفر از بزرگان اهل سنت ذكر شده اند كه تصریح نموده اند آیه مباهله درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شده است و نام آنها و مشخصات كتب آنها را از صفحه 46 تا 76 مشروحاً آورده است.
از جمله شخصیتهای سرشناسی كه این مطلب از آنها نقل شده افراد زیر هستند:
1. ” مسلم بن حجاج نیشابوری” صاحب ” صحیح” معروف كه از كتب شش گانه مورد اعتماد اهل سنت است. در جلد 7 صفحه 120.
2. ” احمد بن حنبل” در كتاب ” مسند” جلد1، صفحه 185.
3. ” طبری” در تفسیر معروفش در ذیل همین آیه، جلد سوم، صفحه 192.
4. ” حاكم” در كتاب ” مستدرك” جلد سوم، صفحه 150.
5. ” حافظ ابونعیم اصفهانی” در كتاب ” دلائل النبوة” صفحه 297.
6. ” واحدی نیشابوری” در كتاب” اسباب النزول"، صفحه 74.
7. ” فخر رازی” در تفسیر معروفش، جلد8، صفحه85.
8. ” ابن اثیر” در كتاب ” جامع الاصول"، جلد 9، صفحه 470.
9. ” ابن جوزی” در ” تذكرة الخواص” صفحه 17.
10. ” طنطاوی” مفسر معروف در تفسیر” الجواهر” جلد دوم، صفحه 120.
11. ” زمخشری” در تفسیر” كشاف” جلد1، صفحه 193.
[یکشنبه 1395-07-04] [ 10:37:00 ب.ظ ] |
فرم در حال بارگذاری ...