میلانی فرانکلین (مشهور به مرضیه هاشمی) گوینده و مستندساز آمریکایی شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی است. او در ایالت لویزیانای آمریکا در یک خانواده کاتولیک متولد شد و در رشته رادیو وتلویزیون در دانشگاه ایالت کلورادو تحصیل کرد. در همان سال های تحصیل انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و قلب او را تکان داد پس از آشنایی با انقلاب اسلامی و بحث و گفت وگو با دانشجویان مسلمان ایرانی مقیم آمریکا، مسلمان شد. فرانکلین بعدها با یک دانشجوی مسلمان ایرانی به نام احساس هاشمی ازدواج و چندین بار در همان ایام به کشور ایران سفر کرد.او اکنون گوینده خبر شبکه پرس تی وی است.وقتی از میلانی فرانکلین خواستم ازاحساسش نسبت به امیرالمومنین  بگوید و اینکه  وقتی اولین بار سراغ نهج البلاغه رفته و صفحاتش را ورق زده چه حسی سراغش آمده را برایم توضیح دهد،هیجان زده شد و با همان فارسی دست و پا شکسته که کلمات انگلیسی زیادی هم در آن به کار می رفت، گفت: امام علی (ع) برای من مثل رویا می ماند انگار مردی است که از دل افسانه های دور آمده باشد اما آنقدر کلامش توام با حقیقت و زیبایی است که وقتی نهج البلاغه اش را می خوانم فکر می کنم مردی از فراسوی تاریخ با من حرف می زند.من وقتی مسلمان شدم از زندگی امیرالمومنین(ع) زیاد می شنیدم، از نگاه یک انسان، ایشان را خیلی دوست داشتم اما وقتی که زندگی ایشان را خواندم، احساس می کردم اندیشه حضرت امام خمینی(ره) به امیرالمومنین(ع) نزدیک است. وقتی می خواندم که امام علی(ع) مظلوم بود، صبور بود می دیدم که امام خمینی(ره)هم این طور است، سختی هایی کشیده و صبر کرده تا انقلاب ایران پیروز شود. شجاعت های حضرت علی(ع) هم خیلی در خاطرم مانده ولی صبوری های ایشان برایم معنای دیگری داشت. این صبر در ذهنم از هر چیز دیگری پررنگ تر بود. این که مردی به بزرگی او برای جامعه اسلامی صبر کند، چون اسلام برایشان مهم تر بود. برای من به عنوان یک تازه مسلمان جذاب و مهم بود. در واقع من بزرگی ایشان را آن جا حس کردم. صبر و بصیرت امیرالمومنین(ع) قلبم را تکان می داد و من ساعت ها می نشستم و به ایشان و به راهی که رفته بودند، فکر می کردم.
اما درباره نهج البلاغه خوب است بگویم، وقتی تازه مسلمان شده بودم بچه های دور و برم می گفتند اول درباره اسلام به طور عمیق مطالعه کن، بعد سراغ نهج البلاغه برو. می گفتند در نهج البلاغه تعابیری وجود دارد که اگر اطلاعات عمیق نداشته باشی مفهومش را درست درک نمی کنی. مثل حرف هایی که درباره زنان گفته می شود. به همین دلیل زمان برد تا من سراغ نهج البلاغه بروم آن هم ترجمه نهج البلاغه. اما وقتی جملات نهج البلاغه را خواندم وای که چقدر تازه بود!
مطالبش تازه بود ،وقتی متن های این کتاب را می خواندم می گفتم این جمله ها را چه زمانی امیرالمومنین(ع) گفته اند. فکر می کردم همین حالا این جملات بیان شده است. نهج البلاغه برای زمان های جاودانه و ابدی نوشته شده، انگار زمان بر این کتاب نمی گذرد. این سوال برای من همیشه هست که چرا نهج البلاغه این قدر تازه و خواندنی است و چرا هر وقت آن را می خوانیم برایمان آنلاین و به روز است. شاید برخی از جمله های نهج البلاغه را من ۱۰۰بار خوانده باشم ولی هر بار دریافت تازه ای از آن داشته ام در حالی که در مسیحیت داستان هایی وجود دارد که زمان بر آن ها گذشته و قدیمی شده است. فرق اسلام و مسیحیت در همین تازگی است.http://www.shamstoos.ir

موضوعات: خاطرات  لینک ثابت